terkadang terpaksa sarkastik kerana hati mereka sukar dijentik

Monday, October 27, 2014

sitkom unggul

dinihari semalam sebelum katup mata sementara untuk tujuh jam, waktu melayari internet aku terbaca makalah tentang penerbitan sitkom pi mai pi mai tang tu. aku teringat semasa belajar dulu aku pernah buat tugasan tentang perkembangan sitkom di malaysia. pi mai pi mai tang tu memang juara dan unggul. sitkom paling lama disiarkan. teater yang berjaya 'ditelevisyenkan' rakaman langsung dengan gelak penonton. teater sedap tengok secara berdepan. apabila ditvkan rasa teaterikalnya hilang. tetapi pengarahnya pandai menjaga shot dan audio untuk sesuai ditvkan.

banyak perkara aku suka tentang sitkom ini. satu hal yang menarik adalah kombinasi hebat pelakon- pelakonnya. kalau dulu, malaysia ada macam anugerah emmy mesti sitkom ini menang untuk kategori outstanding cast ensemble.
nama watak paling epik - where is my golok (wan ismail golok). nama watak pun subteks. kelas pencipta wataknya.

banyak nak aku ceritakan tentang sitkom ini tetapi aku akan sedih mengenangkan assignment yang aku buat tiada salinannya. banyak info yang aku dapat tetapi hilang begitu sahaja bersama hilangnya salinan diserang virus. 


No comments: