terkadang terpaksa sarkastik kerana hati mereka sukar dijentik

Friday, December 17, 2010

mOther



seorang lelaki kencing menghadap dinding. ibunya datang menyuakan air ke mulutnya. sedang dia minum, air kencingnya mengalir cantik. kamera fokus dari angle atas sisi. adegan jijik yang cantik. hahaha

mulanya filem ini dengan visual seorang perempuan tua sedang berjalan perlahan di padang luas yang kering. jalannya slanting ke depan dengan wajah sedih, naif, sunyi. satu ekspresi tapi penuh gejolak. aku baru cuba nak beralih pandang tapi tak jadi sebab... lagu latar yang kena dengan keadaannya itu tiba- tiba makin berentak. wajah dan kendur tubuh perempuan itu menjadi berubah. lagu makin rancak dan...perempuan tua itu tiba- tiba menari. bukan macam orang tua yang menari tapi tenaganya ibarat tarian orang muda yang nampak vouge. wahh..cerita apa aku tengok ni.

itu di antara momen-momen yang buat aku terkunci untuk terus tonton filem ini. aku beli dvd filem mother arahan joon ho bong ini secara kebetulan sejak disember tahun lepas. tengok info ringkasan menarik. faktor lain, won bin merupakan star billing yang tak nampak bintang dalam filem ini. wataknya, pemuda terencat akal. aku kagum won bin sejak taegukgi. setahun selepas aku tonton filem ini, buat aku tiba- tiba untuk tulis tentangnya adalah selepas terbaca berita tentang pemeran watak ibu, kim hye-ja dianugerah pelakon terbaik oleh los angeles film critics association.

aku singkatkan. filem ini berkisar seorang ibu yang sanggup melakukan apa sahaja untuk membuktikan anaknya(yang terencat akal) tidak bersalah apabila dituduh sebagai pembunuh. dalam menyiasat sendiri untuk menolak tuduhan itu, dia sendiri terpaksa membunuh seorang saksi yang nampak anaknya membunuh. ada twist, ada debar, ada misteri. maka, aku faham kenapa kim hye-ja dari sedih yang hening terus menari rancak pada paparan awal filem ini. aku tak dapat agak filem ini.

6 comments:

saat omar said...

wah very nice film. One of the best from Korea. A must watch.

ryann said...

betul. must watch.

adie said...

jalan cerita yg menarik.aku suka citer yg sukar diramal endingnya.

tun teja said...

tun jarang nk tgk cerita serius korea. tapi cite lawak diorang mmg best. tapi cite korea semua best .

jom tgk antu mak limah balik rumah.!!

en_me said...

tengok sorang2 jer kahh..

ryann said...

mr penyu - menarik cerita ni

tun - best gak. lawak pun ok. panjang umur hantu kak limah. kak baru tengok.

en_me - tengok dvd sorang-sorang je me.