terkadang terpaksa sarkastik kerana hati mereka sukar dijentik

Saturday, March 07, 2009

perginya ZUBIR ALI


sukar untuk aku terbitkan rasa gembira meraikan kemenangan rakan kerana dalam masa yang sama di kotak minda memikir dan mengenangkan seseorang yang telah pergi - the odd man out telah tiada.

petang kelmarin aku kerja yang sepatutnya berakhir pukul 2 pagi. tetapi aku sambung terus kerja sehingga 8 pagi. sampai rumah, tidur. 6 jam kemudian aku bangun. tinjau telefon bimbit. aduss...terima beberapa panggilan dan mesej penting. waktu kerja kalau berada di studio aku akan matikan atau silent mode handphone. selalunya aku akan lupa untuk hidupkan balik. aku terima beberapa mesej yang sama isinya daripada beberapa rakan. zubir ali meninggal dunia. aku lambat terima berita yang mengejutkan ini kerana tertidur.

zubir ali dikenali sebagai komposer dan penyanyi lagu- lagu puisi meninggal dunia pada pukul 10.30 pagi semalam di hospital pakar damansara selepas menjalani pembedahan pintasan jantung.

aku mula kenal karya- karya allahyarham sejak zaman sekolah. lagu penantian yang didendangkan oleh allahyarham sewaktu menganggotai kumpulan harmoni menjadi masterpiece. allahyarham juga diingati dengan lagu doa (puisi chairil anwar) dan balada seorang gadis kecil. siapa menduga aku akan bertemu dan mengenali allahyarham ketika aku belajar di pusat kebudayaan, universiti malaya. ketika itu allahyarham menjawat jawatan sebagai timbalan pengarah kebudayaan, pembangunan, perkhidmatan dan kegiatan di pusat itu. menjadi pelajar perintis jurusan seni persembahan dengan hanya seramai beberapa belas orang sahaja membuatkan hubungan pelajar dan pensyarah serta pegawai agak rapat. allahyarham turut menjadi penasihat kepada grup teater yang kami sertai.

oleh kerana allahyarham merupakan seorang artis, maka aku agak segan-segan untuk berbual dengannya. tetapi aku perlu kerap bertemu allahyarham untuk berbincang mengenai beberapa perkara tentang kegiatan persatuan. lebih - lebih lagi pada tahun 2000, aku adalah di antara beberapa orang pelajar yang dipilih menjadi urusetia pengurusan majlis makan malam papita. rasa bertuah sangat sebab kami (kak zini, hisham, balkis, aida, nazly, emi dan aku) dilantik menguruskan majlis makan malam yang dihadiri oleh pak lah (timbalan perdana menteri ketika itu) dari awal proses hingga akhir. pengalaman yang diperolehi agak bernilai kerana kami berpeluang belajar menguruskan acara yang besar. dari aspek perbincangan konsep, idea, anugerah, kos, penajaan, penjualan meja, promosi sehinggalah persembahan. peluang yang diberi oleh allahyarham kepada pelajar seperti kami sangat berharga.

aku memanggil allahyarham, haji. aku kenali puisi- puisi khalil gibran dan penyanyi melly goeslaw daripada allahyarham. dulu, aku gemar berada di pejabatnya. lapang dan dipenuhi buku- buku. setiap kali masuk ke biliknya aku selalu melihat-lihat buku yang berada di rak. tak berani nak membeleknya. perasan agaknya gelagat aku, suatu hari tu allahyarham tanya sama ada aku nak pinjam buku tak. dia berikan aku antologi karya khalil gibran dan satu buku tentang teater dunia yang agak tebal. buku teater itu belum ada lagi dijual di malaysia. allahyarham beli secara online. aku fotokopi buku- buku itu. tak sampai seminggu aku pulang balik. allahyarham kata cepat aku baca. aku senyum saja. takut nak pinjam lama- lama, nanti aku lupa nak pulangkan pula. allahyarham pernah perdengarkan aku lagu jika. katanya sedap lagu ni. aku pun suka. sejak tu aku memang menjadi peminat melly goeslaw.

sebenarnya banyak kenangan bersama allahyarham selama aku menuntut di um. allahyarham memang suka tersenyum. sejuk memandang wajahnya. cara allahyarham memandang betul-betul nampak macam mendalami seseorang itu. beliau seolah punya firasat dan intuisi yang kuat. sebab tu aku selalu tak nak lama bertentang mata dengannya. beliau pandai membaca seseorang. pernah membaca aku. kata-katanya selalu menjentik disulami gurauan. aku...biasalah, mengelak saja. aku cuma berhubung dengan beliau jika punya urusan sahaja.

lamanya aku tidak dengar berita tentang allahyarham sama lamanya aku tinggalkan um. walau bagaimanapun, aku pernah terserempak dengan allahyarham di tempat kerjaku 2-3 kali. hanya bertegur dan bertanya khabar. tentunya aku salam dan cium tangan allahyarham. kali terakhir, pada hujung tahun lepas. nampak sedikit berisi dan sihat. pandangan arwah tetap manis mendalamiku.

mendapat berita pemergian arwah, aku tiba- tiba jadi rindu dengan senandung puisinya, dengan puitis bicaranya yang menjentik dan renungan penuh maknanya. semoga rohnya diberkati. al-fatihah.

andai engkau jauh
abadikan zaman mesra
masa telah berlalu
tapi kenangan bersamamu
masih menyala memberi ilham

(petikan salah satu lagu puisi allahyarham zubir ali)

7 comments:

Qasih said...

Al-Fatehah buat allahyarham...

sememangnya lagu-lagu puisi allahyarham begitu menyentuh jiwa dan rasa..

ku tak sempurna said...

al fatihah...

membaca smabil dgr lagu kat 'umah' ni bertambah sayu...

org seni selalunya mistik :)

Amal @ PriaPrai @ Chulan Chin said...

salam dik ryann..

1. sememg bg insan yg pnah rapat, bahkn bguru dgn arwah, trasa satu khilangn a/bl mdgar/mgetahui brita pmergianny..
takziah jg buatmu dik..
smga Allah ccri rhmt ats roh beliau..
al-fatihah..

2. jg tahniah,buat rknmu yg bjya d tmpt kdua dlm rj lwk..

*smga Allah SWT plihara kslamtn & ksihatn dik ryann.. amiin.

naz ilyn said...

salam...
al fatihah... moga rohnya dicucuri rahmat... amin.

sedih ekk bila orang yang pernah kita kenali pergi meninggalkan kita buat selamanya hanya kenangan untuk diingati.

miezi said...

alfatihah

ryann said...

bila masih ada saya tak dapat jumpa, bila tiada rindu menggamit jiwa. terima kasih.

en_me said...

alfatihah.. aminn