terkadang terpaksa sarkastik kerana hati mereka sukar dijentik

Friday, February 12, 2010

kaRAkter ManiPULasi

musim terbaru siri drama lost akan main di axn tak lama lagi. aku memang ikuti siri ini. mulanya ingat ceritanya biasa- biasa aje. tipikal dengan lapisan atasnya berkisar tentang kehidupan penumpang- penumpang yang terselamat setelah kapal terbang yang mereka naiki terhempas di sebuah pulau misteri. mereka cuba untuk meneruskan hidup dan berusaha untuk dapat berkomunikasi dengan sesiapa sahaja agar dapat diselamatkan. bertentangan sangkaan awalku, lost bukan cerita biasa- biasa. ketika itu, berat minda aku nak terima tetapi sebabkan drama ini misteri... mengikat aku. lost agak berlapis dan memfokus serta memberatkan hampir setiap karakter. patut pun menang outstanding casting for a drama series.

naratif non- linear lost mengingatkan aku pada satu kisah dalam filem ju on. setiap pukul 12 tengah malam(tak salah aku. dah lupa) akan kedengaran bunyi di dinding ruang tamu apartment seorang perempuan. peliknya sebelah rumahnya tiada unit lain sebab rumahnya yang paling hujung. dia ajak kawan lelakinya untuk siasat kejadian pelik itu. rupa- rupanya di akhir kisah, bunyi itu dihasilkan oleh mereka sendiri yang mati tergantung. plot twist yang ringkas dalam ju on itu aku sifatkan menggambarkan keseluruhan teknik penceritaan yang dipaparkan dalam lost. pada masa itu, masa lepas, pada masa itu semula, kehadapan dan de javu.

berbalik kepada karakter- karakter yang terdapat dalam lost. aku tertarik dengan watak antagonisnya, ben. sifatnya yang suka memanipulasi hingga adakalanya sukar dipastikan kebenaran kata- katanya walau kadangkalanya betul. bicaranya boleh menimbulkan sangsi, wujud prasangka, khianat dan hilang kepercayaan di antara watak- watak lain. malah ia sangat mengugat kesetiaan, maruah dan prinsip diri sendiri. itu yang kerap terjadi pada peneraju utamanya, jack terhadap dirinya dan juga terhadap manusia- manusia yang wujud di sekelilingnya.

paparan antagonis di dalam cerita baik drama atau filem, sering melebihkan sikap manipulasi. lihat sahaja watak arvin sloane dalam siri alias. peranannya(dan permainannya) sangat kuat. begitu juga patty hewes dalam damages. watak- watak sebegini membantu mencantikkan jalan cerita. pencetus konflik, menimbulkan rasa geram, amarah, dan pelbagai. juga membantu mencabar dan provoke watak protagonisnya. drama- drama hindustan dan indonesia kerap menampilkan watak seperti ini. begitu juga dalam drama dan telefilem melayu. siri realiti tv seperti survivor pasti takkan menarik kalau tiada yang berperwatakan seperti ini. begitu juga dalam kehidupan realiti.

2 comments:

AzmaMurni Aziz said...

ermm.. akhirnya ryann kembali dengan ulasan yang menarik.

Lost.. memang mengikat untuk terus duduk menekuni jalan ceritanya hingga ke hujung. tapi terkadang bila dah terlepas satu dua episod.. kita pula yang 'lost'.. :)

ryann said...

sempoi je. kalau terlepas nasib baik ada ulang.