terkadang terpaksa sarkastik kerana hati mereka sukar dijentik

Sunday, August 19, 2012

nota tengah malam Malam raya


rumah arwah atuk dan nenek terletak di atas bukit. perlu lalui jalan kecil yang hampir tegak dengan hala tingginya enam puluh darjah. kini walaupun tiada siapa yang tinggal di sana, mak dan adik- beradik mak ada juga balik jenguk.

minat membaca aku mula di sini. masa kecil dulu, selain main sekitar luar rumah, aku gemar belek- belek buku dan baca. ada rak bercermin tersusun pelbagai buku. buku sekolah makcik- makcik dan pakcikku. tentulah kebanyakannya berbentuk ilmiah. pernah cuba nak baca tapi kepalaku berat sikit. ikut mood minda. tapi yang menarik perhatian, barisan yang tersusunnya majalah kecil. sarina, variasari dan mastika. bercakap dengan jin pun ada. paparan kisah realiti buat aku jadi tekun (begitu juga mistik). banyak kisah hidup orang lain aku dapat tahu.

selain buku dan majalah, ada pemain piring hitam dan pemain catridge. aku suka dengar dan belek-belek pelbagai koleksi piring hitam. cover cantik dan klasik. sekarang pun masih ada. tapi cuma tinggal beberapa.        

satu lagi kampung, di rumah mak long aku. asalnya, rumah arwah atuk dan nenek. di situlah mak dan adik beradik mak membesar. aku juga lahir di situ. walaupun mak sudah menetap di kuala lumpur. di situ, menjadi aktiviti lasak kampung kami. rumah ini sudah banyak berubah.

foto anak saudara raya tahun lepas di kampung


sebenarnya aku rindu suasana itu. masa kecil dulu sekali- sekala balik kampung. yang sekali- sekala itulah pengisiannya bermakna.

selamat raya semua


3 comments:

en_me said...

selamat hariraya maaf zahir bathin dari me yee akak ryann tuu..

Qasih said...

Selamat Hari Raya.. Ryann.

ryann said...

raya :)