terkadang terpaksa sarkastik kerana hati mereka sukar dijentik

Tuesday, June 24, 2008

akU . . .

...kesan hidup semalam
akan sentiasa menjadi insan kesan yang semalam

Saturday, June 14, 2008

seakan haMKa



agak lama aku berhenti membaca karya-karya fiksyen, tetapi ayat ayat cinta membuka kembali penerimaan mindaku dan menyegarkan semula ruang imaginasiku. aku beli novel berunsur romantis islamik ini pada bulan oktober 2006. waktu itu baru dipasarkan di malaysia dan aku tidak terfikir fenomena yang akan dibawa oleh novel sulung habiburrahman el shirazy ini.

terbaca ulasan novel ini, aku tidaklah tertarik dengan kepopularan dan pengiktirafan novel ini di indonesia. tetapi penyataan bahawa novel ini seakan karya-karya hamka menjadikan keinginan untuk memilikinya membuak- buak. masakan aku boleh melupakan kesan aura novel masterpiece hamka - tenggelamnya kapal van der wijck dan di bawah lindungan kaabah.

kisah cinta dengan pendekatan bercorak islamik yang dipaparkan oleh dua novelis inilah menyamakan mereka dan disebabkan faktor itu ibarat magnet memaksa aku.

"hati saya gerimis usai membacanya"

mengambil kata hamizar ridwan-sasterawan dari indonesia ini, samalah rasa yang terlukis di hati aku.

sebelum menonton versi filem, ku cuba tidak membaca semula buku itu supaya aku mahu menonton sesuatu yang aku tidak tahu kisahnya. aku cuba juga tidak mahu tahu apa-apa tentang di sebalik pembikinan filem ini. aku seolah menipu menontonnya dengan pengetahuan yang kosong. konon dengan minda yang segar.

diakui mencabar untuk mengadaptasi novel ke filem. apatah lagi seperti karya seunggul ayat ayat cinta ini. tidak dapat elak, tentunya perbandingan akan disentuh oleh pembaca (juga penonton) karya ini. mencabar kreativiti(dan kredibiliti) pengarah mengolah karya ke medium filem.

dengan paparan latar legarnya di mesir, filem ini berkisar fahri, pemuda indonesia yang melanjut pelajaran di universiti al-azhar, kaherah. tatacara dan perilaku fahri yang tertib dan terjaga, menawan hati empat gadis. perkahwinan yang direncanakan dengan aisha (gadis berada keturunan jerman-turki) mengecewakan 3 yang lain hingga fahri terjebak dalam fitnah dengan tuduhan memperkosa yang memenjarakan dirinya. hanya seorang saksi yang boleh menyelamatkannya dari hukuman - maria, tetangga fahri penganut kristian koptik yang turut mendambakan fahri (sekadar dalam diari). tetapi maria sedang sengsara kesan pendam cinta yang obses. lalu demi menyelamatkan suaminya (dan juga maria), aisha mencadangkan sekaligus mengizinkan fahri menikahi maria. dengan statement maria di mahkamah yang menjelaskan kebenaran akhirnya membebaskan fahri. namun, maria cuma sembuh seketika. pemergiannya menjadi denouement filem ini.

adaptasi sutradaranya, hanong bramantyo membawa beberapa perubahan dari naskhah asal. namun masih berpegang dengan nada asal ceritanya. kesan hasil yang dikonstruk, aku terima perubahan pada tambahan 'kehidupan' watak maria. mengikut novel, maria koma selepas adegan di mahkamah. kontrasnya dalam filem, diperlihatkan situasi maria sempat menjalani kehidupan suami isteri dan bermadu. barangkali rasional dramatik pengarahnya untuk memenuhi harapan 'fairy tales' penonton. aku terima kelainan ini.

walau sengaja mengosongkan minda, mana boleh aku lari dari jangkauan atau ekspektasi terhadap karya hebat ini. kurang terasa 'mesir'nya. itulah perkara pertama yang tercetus di mindaku ketika menonton filem ini. di dalam naskhah terlalu hidup pelukisan suasana di mesir. hingga terkhayal visual kehidupan di sana. aku faham kesulitan produksi dan kekecewaan sutradaranya sendiri kerana tidak mendapat lokasi yang setepat di dalam novel. sememangnya sebagai seorang yang mendalami novel dulu, aku akui sedikit tidak puas tetapi dalam konteks sinematik dan upaya artistik, aku menghargai filem ini kerana punya usaha untuk me'mesir'kan indonesia dan india(lokasi penggambaran). walau jiwa mesirnya kurang kerana lebih berbaur indonesia.

mengadili filem ini, aku memusatkan pada rasa untuk menikmati karya seni. filem ini punya keindahannya. sutradaranya berjaya memberikan unsur dramatik yang sederhana tapi berkesan. ia tetap berjaya menyentuh dan meruntun hati serta memberi kelainan berbanding filem cinta yang murah. paparan perhubungan dan cinta dalam konteks islam sangat halus, suci dan indah.

barangkali filem ini berjaya dan berjiwa kerana hasil estetika novel itu sendiri hingga membawa magisnya ke filem.
untungnya hanong, aura novel ayat ayat cinta melekat kepada filem lantas menyelamatkannya. terima kasih hamka kecil.

Thursday, June 12, 2008

menGapa sEpi ?

sepi sinonim dengan nuansa indah. di tangan kabir dengan sentuhan mira yang pernah mengulit rasa dengan cinta, tak sabar merasa sepi yang pastinya indah terutama pabila tatapan gundah mata afdlin bertemu vanidah di samping kehadiran si jelita nasha, pengubat atau penambah resah.




* kerana afdlin, nasha & vee...

Sunday, June 08, 2008

kesilAPan terBaik

akibat kesalahanku itu, ironinya beri kejayaan kepada semua. apakah yang patut ku rasa ? selain keliru.

Monday, June 02, 2008

merasai oNCe




tekad untuk menunggunya keluar panggung, akhirnya nantiku benar. tahu sahaja once akan ditayangkan di international screens gsc, aku terus tonton dalam pada ramai memperkatakan tentang blockbuster narnia dan ironman.

terima kasih jimi kerana ‘memberitahu’ cerita ini (sejak akhir tahun sudah) yang membuatkan aku ketagihan lagu if you want me dan tentunya falling slowly (memenangi oscar for best original song) tanpa menontonnya terlebih dulu. once filem indie Ireland yang telah memenangi banyak anugerah antarabangsa ini merupakan cebisan autobiografi pengarahnya sendiri, john carney.

filem ini ringkas dan berskala kecil. dengan hari penggambaran yang pendek berlatar lokasi sekitar grafton street dan st. stephen’s green di kota dublin, ia memberi rasa tersendiri.

simple but great!

lebih baik menghasilkan filem yang ringkas tapi meninggalkan impak yang besar dari menghasilkan filem yang sarat tapi beri kesan yang kosong.

namun, aku bukan tertarik dengan ringkasnya cerita ini. aku sukakan kejujuran yang ada pada filem ini. rasa yang sama terbit sebagaimana aku menonton filem spinning gasing dan karya- karya yasmin.

lagu-lagu yang seiring menggerakkan cerita begitu indah. menggetar rasa. terasa sentuhan emosi penciptanya, yang juga peneraju watak - glen hansard dan marketa irglova

filem bercorak muzikal ini berkisar tentang guy dan girl (oh filem ini hanya ada watak tapi tiada nama) yang bertemu di jalanan, pantas menjadi akrab, berkongsi rasa dan idea menerusi lagu.

seni merapatkan sesama insan, seni menciptakan kemesraan, seni mencernakan persefahaman walau tanpa mengungkap kata. seni juga menjurus terdetiknya pelbagai rasa termasuklah cinta. kerana menyanjungi seni itulah yang mengalirkan ikatan kimia antara guy dan girl walau baru berjumpa di jalanan ketika guy melagukan ciptaannya dengan penuh emosi.

rutin seharian, guy membantu bapanya membaiki alat pembersih hampagas di samping busking di pinggir jalan untuk menambah pendapatan (dan untuk melepaskan perasaan ditinggal kekasih). girl, gadis imigran dari czech menjual bunga juga di jalanan. keduanya punya persamaan meminati dan berbakat dalam muzik. guy dengan gitar kapoknya yang hampir kopak, girl dengan kebolehan bermain pianonya (sekadar menumpang bermain di kedai muzik). kagum dengan bakat guy, girl membantu buat pinjaman untuk menyewa studio menghasilkan album demo bagi merealisasikan impian guy menjadi penyanyi di kota london.

perhubungan mereka sangat menarik. bersahaja, jujur, hormat dan ikhlas. seakan terbit cinta tapi tertahan. mereka ditakdirkan berada di tempat yang sepatutnya tetapi pada masa yang salah. pengakhirannya, setelah album siap, guy ke kota london dan girl bersama suaminya semula. guy menghadiahkan piano kepada girl. hubungan diakhiri tanpa sempat berkata apa. filem ini bertanya ; how often do you find the right person?